5.06.2011

Chicagojazzen: Lennartfestivalen

19-årige Skellefteåsonen Erik Karlsson gör instrumental musik under namnet Chicagojazzen.
Ett bandnamn han har tagit efter en låt av Doktor Kosmos.
Inför spelningen på Klubb Lennarts festival svarar han på VF:s frågor.

Det har gått ganska precis ett år sedan släppet av debutalbumet ”Misantropi för nybörjare”. Vad har du pysslat med sedan dess?
– Jag har spelat in två ep:s med Chicagojazzen och spelat i andra band (Salenko, Ancient Tongues, Üni Foreman, Istiden och Beyond Six Lions). Mina nya ep:s kommer nog ta lång tid på sig. Vet inte ens var jag ska släppa en av dem än.
Vad kan publiken förvänta sig i morgon?
– Det blir nog en ny låt i alla fall. Annars blir det väl samma gamla vanliga låtar som vi kört i två år nu. Halva bandet bor i Umeå så är lite lurigt att repa ihop nya låtar.
Hur länge har du gjort egen musik?
– Kanske sen jag gick sexan-sjuan. Kanske längre. Jag började väl spela in då jag fick en mikrofon i julklapp när jag gick i nian.
Hur kom det sig att du började göra egen musik?
– Morsan är musiklärare så det har alltid legat en massa instrument överallt. Jag fick mitt första trumset när jag var sex år och började väl lära mig själv att spela gitarr när jag var runt tio kanske.
Vad inspirerar dig mest när du gör musik?
– Jag lyssnar på allt möjligt egentligen. Mycket hiphop, mycket hardcore, en del funk, en del metal. Dålig musik kan absolut också vara en inspiration. Jag tror att man blir en dålig rappare om man bara lyssnar på hiphop
Vad tycker du är tilltalande med intrumental musik?
– Jag tycker inte att det ska behöva spela så stor roll om det är instrumentalt eller inte. För mig är det mest att det skulle ta för lång tid att skriva texter.
Jag såg på din blogg att du gör musik i ett sparsamt möblerat källarrum? Hur kommer det sig?
– Ha, ha, det är i källaren här hemma hos morsan och farsan. De hade ett tomt rum i källaren där jag får sitta och spela in. Jag tror de tyckte det var ganska jobbigt när jag spelade in i vardagsrummet i början. Nu spelar jag in rätt mycket i replokalen också då jag har trumset och grejer där.
Vad tycker du om musikklimatet i Skellefteå?
– Skellefteå är rätt grymt. Det är billigt att skaffa replokal och det finns inga larm vilket gör att vi kan spela in till ganska sent på natten. Då folk är mer intresserade av ishockey kan man koncentrera sig på att göra musik hur man vill istället för att försöka tillfredsställa en publik eller följa en trend. Å andra sidan är väl kanske hela grejen med skivbolaget Periferin en trend. Det negativa är väl att det inte finns så många ställen att spela live på och att det inte finns så stor publik alla gånger.
Vad gör du vid sidan om musiken?
– Just nu är jag arbetslös och försöker få tag i ett sommarjobb.
Hur ser dina planer för sommaren ut?
– Förhoppningsvis har jag jobb i alla fall. Sedan kommer jag hålla på med musik och bada. Vi har lite spelningar på gång också. Jag kommer väl spela med några band på Trästockfestivalen och Chicagojazzen har en spelning i Stockholm i juli.

Av Niclas Holmlund
Publicerad 2011/05/06 0:31

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar